De Financiële dienst is voornamelijk een ondersteunende dienst voor de diensten van het lokaal bestuur. Zo staat zij het bestuur bij in de opmaak en opvolging van het meerjarenplan.
Daarnaast is deze dienst verantwoordelijk voor de boekhouding, de opmaak van de fiscale reglementen, het behandelen van de bezwaarschriften inzake gemeentebelastingen, het opmaken van de uitgaande facturen en de verwerking van alle inkomende facturen. Ook het uitoefenen van toezicht op de budgetten en rekeningen van de diverse kerkfabrieken behoort tot het takenpakket.
De Financiële dienst verzorgt ook de budgettaire en algemene boekhouding van het autonoom gemeentebedrijf (AGB).
De dienst is verantwoordelijk voor: belastingen en retributies, premies en toelagen.
Een lijst van de belastingen en retributies die geïnd worden en de premies en toelagen die je kunt krijgen vind je op deze website of kun je bij de Financiële dienst opvragen.
Meer info
- Aanpassing vaststelling tarieven verschillende diensten (2017-11-27)
- Aanvullende belasting op de personenbelasting 2020-2025 (2019-12-16)
- Belasting op de aanplakborden
- Belasting op de drijfkracht van motoren
- Belasting op de huis-aan-huisbedeling van reclamebladen
- Belasting op de speciale handelsuitbatingen
- Belasting op de tweede verblijven
- Belasting op het bouwen, verbouwen en schutsels
- Belasting op het openblijven van drankgelegenheden na het sluitingsuur
- Belasting op het plaatsen van terrassen, tafels en stoelen
- Belasting op het sluikstorten op de openbare weg (2016-01-25)
- Hoe gebeurt de goedkeuring van mijn bestelling?
- Hoe kan ik kredieten verschuiven?
- Hoe keur ik een bestelbon af?
- Hoe keur ik een inkomende factuur goed?
- Hoe krijg je je onkosten terug?
- Hoe maak ik een bestelbon in Mercurius?
- Hoe raadpleeg ik mijn budget?
- Hoe verloopt de uitbetaling van onkostennota's vrijwilligers?
- Kohier- en contantbelastingsreglement Limburg.net (2021-11-29)
- Onkostennota
- Opcentiemen bestrijding verkrotting gebouwen/woningen (2015-01-26)
- Opcentiemen onroerende voorheffing 2018-2019 (2018-01-29)
- Opcentiemen verwaarloosde woningen/bedrijfsruimten (2015-01-26)
- Pachtreglement ijskramen Averbode (2018-02-26)
- Prijssubsdidiereglement AGB
- Reglement belasting op de verhuur van voertuigen met bestuurder (2019-12-16)
- Reglement op de afgifte van administratieve stukken 2020-2025 (2019-12-16)
- Retributiereglement Binnenhof (2013-03-31)
- Retributiereglement blauwe zone
- Retributiereglement culturele infrastructuur
- Retributiereglement Inter-Energa en Inter-Media (2015-11-30)
- Toelagereglement gezins- en groepsopvang baby's en peuters (2014-10-28)
- Vaststelling belasting op het niet-optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater, berging en buffering op privédomein (2021-01-25)
- Voorafgaand visum financieel directeur
- Wat is de provisie bij kleine uitgaven?
- Welke besluiten moeten langs de financieel directeur passeren?
- Welke financiële informatie moet je vermelden in een besluit?